Tüyemder

Döviz büroları ve çalışanları değişikliğe tepkili!

Döviz büroları ve çalışanları değişikliğe tepkili!

Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan ve 12.10.2021 tarihinde yürürlüğe giren 2021-32/62 sayılı tebliğ ile döviz bürolarının çalışma, işyeri açma ve devirlerle ilgili önemli değişikliğe gidilmiştir. Ancak yapılan düzenlemeye döviz büro sahipleri ve çalışanları zorlayıcı olduğunu iddia ettikleri bazı maddelere tepkili.

Döviz işlemleri sırasında kimlik tespiti gibi döviz bürolarının çalışma esasları ile zorunlu sermaye miktarlarında yapılan değişiklik döviz bürosu sahiplerini tedirgin etti.

‘SAYIN CUMHURBAŞKANIMIZ’DAN YARDIM BEKLİYORUZ’

Konuya ilişkin konuşan A grubu yetkili müessese sahibi Niyazi Şeren; “Hazine ve Maliye Bakanlığı bizlerin görüşünü almadan, piyasa koşulları ile uyuşmayan birtakım düzenlemeler getirmiştir. Döviz bürolarının yıllardır istikrar kazanmış haklarına zarar verilmiştir.

Yeni döviz bürosu açmak için 6 Milyon TL başvuru ücreti zorunlu hale getirilmiş, nakit sermaye şartı ise 10 Milyon TL’ye yükseltmiştir. Yani döviz bürosu açmak için yaklaşık 20 Milyon TL sermaye varlığı zorunlu hale getirilmiştir. Bu meblağ hiçbir yatırımcının yerine getirebileceği koşul değildir.

Ayrıca şirket devir haklarımız elimizden alınarak mevcut döviz bürolarının piyasadaki rayiç şirket değeri bir gecede sıfıra eşitlenmiştir. Bizler yatırımcıyız ve ülkemizin menfaatlerini koruyan işletmeleriz. Döviz bürolarının aleyhine getirilen haksız düzenlemenin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyoruz.

Sayın Cumhurbaşkanımızın inisiyatif alarak mevcut sorunumuza çözüm getirmesi en büyük beklentimiz” dedi.
Yetkili Müesseseler Birliği adına konuşan Avukat Mehti Şahintekin ise; “Yetkili Müesseselere yönelik olarak getirilen 12.10.2021 tarih ve 2021-32/62 sayılı tebliğ tam anlamıyla hak ihlallerini ihtiva etmektedir” ifadelerini kullandı.

Şahintekin sözlerini şu ifadelerle sürdürdü ‘İdari işlemlerdeki istikrar ilkesi ve kazanılmış haklara saygı ilkesi yok sayılmıştır. Yeni çıkan tebliğden önce, yetkili Müesseselerde devir imkânı mevcuttu. Alıcı ve satıcı anlaştığı bedel mukabilinde ilgili kurumdan izin alarak devri gerçekleştiriyordu.

Bu durumda satıcı ve alıcının memnuniyeti söz konusuydu. Ancak yürürlüğe konulan düzenlemeyle birlikte artık yetkili müessese devrinde devlete 6 Milyon TL başvuru ücreti ödenmesi şartı getirilmiştir. Cumhuriyet tarihimiz boyunca hiçbir zaman uygulanmamış başvuru ücret bedelinin bu denli yüksek tutulması haksız ve hukuka aykırıdır. Vergi ve ücretler kanunla düzenlenmesi gerekir. Bu anayasal kuraldır. Ancak tebliğ gibi idari işlem ile 6 Milyon TL başvuru ücretinin istenmesi sektör yatırımcılarını içinden çıkılamaz hale getirmiş ve işletme sahipleri aleyhine bir düzenle olmuştur.

12.10.2021 tarih ve 2021-32/62 sayılı tebliğ, şirket devrini imkânsız hale getirmiştir. Nakdi bedelini ödeyerek döviz bürosu sahibi olan işletmecilerin, getirilen yasal düzenleme ile tüm yatırımları yok edilmiştir.

Yürürlüğe konulan tebliğ bu yönüyle kazanılmış hakları ihlal etmiştir.

‘DANIŞTAY’A GÖTÜRECEĞİZ’

Bunun yanı sıra A grubu yetkili müesseseler için asgari sermaye şartı 10 Milyon TL’ye yükseltilmesi, getirilen düzenlemenin somut piyasa şartlarından uzak olduğunun göstergesidir.

Mevcut döviz bürolarının tamamının sermayesi ödenmiş olmasına rağmen sermaye artışı zorunluluğu getirmek adeta maç oynanırken kural değiştirmeye benzemektedir. Bu denli yüksek sermaye birçok yetkili müessesenin çalışmasını engeller.
Ayrıca 12.10.2021 tarih ve 2021-32/62 sayılı tebliğ ile her döviz işlemi için kimlik kayıt zorunluluğunun getirilmesi hatalı bir uygulamadır.

1 dolar için bile Tc Kimlik Numarası veya pasaport numarası kayıt zorunluluğu olması halinde oluşacak işlem sırası yönetilemez. Dünyanın hiçbir ülkesinde tüm işlemler için kayıt zorunluluğu getirilmemiştir. Gelişmiş ülkelerde 3.000USD ve üzeri işlemlerde kimlik kayıt zorunluluğu vardır. Tebliğin bu maddesinin uygulanması hayatın olağan akışına aykırıdır.
12.10.2021 tarih ve 2021-32/62 sayılı tebliği Ticaret Hukukuna, İdare Hukukun temel ilkelerine ve Anayasada güvence altına alınan haklara aykırıdır. Bu sebeple ilgili tebliğin iptali için Yetkili Müesseseler Birliği ve üyeleri adına Danıştay nezdinde dava açılacaktır. Mahkeme tarafından yürütmenin durdurulması yönünde karar vereceği beklentimiz yüksektir. dedi.

NELER DEĞİŞTİ?

Türk Parası Kıymetini Koruma Hakkında 32 Sayılı Karar’a ilişkin tebliğde yapılan değişikliğe göre; A Grubu’nda yer alan büroların ödenmiş sermaye şartı 5 milyon TL’den 10 milyon TL’ye, B Grubu’ndakilerin ise 1 milyon TL’den 5 milyon TL’ye çıkarıldı. Döviz bürolarına 31 Aralık 2022 tarihine kadar süre tanındı. Döviz alım satımlarında kimlik tespiti de zorunlu hale geldi. Karara ilişkin tebliğ dün Resmî Gazete’de yayımlandı.