Türkiye’de doların TL karşısında değer kazanması gündeme geniş yer bulurken döviz bürolarıyla ilgili alınan karar ise tartışma yarattı. Kararı protesto etmek amacıyla bugün Trabzon dahil tüm Türkiye’de döviz büroları kepenk kapattı. Türk lirasını koruma kanunu çerçevesinde 12 Ekim 2021 itibariyle tüm döviz alım-satım işlemlerinde kimlik beyan etme şartı getirilmişti. Bu kararı müşterilerin uygulamak istemediği açıklandı. Döviz büroları ile ilgili alınan kararların dövizcilerin değerlerini sıfırladığı ve bu kararları protesto etmek için yarım saat kepenk kapatma kararı aldıkları ortaya çıktı. “HAKKIMIZI ARAYACAĞIZ” Konuya ilişkin Döviz bürosu çalışanı Selim Şahintürk, “Kimlik beyan etme zorunluluğu daha önce 3 bin dolar üzerindeydi.
Uygulamada her hangi bir problem yoktu. 12 Ekim tarihinde alınan kararla beraber ufak miktarlara da kimlik beyan etme zorunluluğu geldi. Kimlik bilgileriyle beraber bunu kontrol altına almaya çalışıyorlar. Fakat bunun bu şekilde olması kolay da değil, doğru da değil. Kanunla beraber döviz buralarının devir hakları elinden alındı. 25 senelik müessesiyiz. Döviz bürosunu satmak istediğimiz zaman satamıyoruz. 5 milyon olan sermayeyi 10 milyona çıkarmak istediler. Yüzde 100 artış. Bunu karşılayamayacak birçok firma var. Bunlara istinaden bir platform kuruldu. Hakkımızı arayacağız.” açıklamalarına yer verdi.
MAĞDUR EDİLDİK
Türkiye Yetkili Müesseseler Platformu ise yaptığı açıklamada “Ülke genelinde alın teri döken 852 döviz bürosu ve binlerce çalışanı adına bu açıklamayı yapmaktayız. 12 Ekim 2021 tarihinde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan yönetmelik ve tebliğ bizleri ve tüm çalışanlarımızı mağdur etmiştir. Biz döviz büroları olarak serbest piyasanın en önemli unsurlarından biriyiz.
DEVREDİLEMEZ HALE GELDİ
Döviz büroları ülkemizde döviz kurlarının yükselmesinin sorumlusu değil, aksine turizm ve ticaret ile ülkemize gelen yapancı paraları ülke finans sistemine en hızlı kazandıran işletmelerdir. Serbest piyasada çok önemli misyona sahip olan döviz bürolarının; Hisse devir hakları ellerinden alınmıştır. Şirket sahipleri hisselerini, öz çocuklarına, kardeşlerine, annesine, babasına ve ortaklarına devredemez hale getirilmiştir. “CUMHURBAŞKANIMIZIN BİLGİSİ YOK” Döviz büroları sahipleri, şirket yönetimine profesyonel yönetici, eşlerini, çocuklarını ve kardeşlerini atayamamaktadır. Sermaye şartı işletmelerin ihtiyaç durumu dikkate alınmaksızın 5 katına çıkartılmıştır. Buna göre 10 Milyon TL sermayeyi fiziki olarak kasasında bulundurmayan işletme faaliyetten men edilecektir. Getirilen yönetmelik ile ülkemiz 4 faaliyet bölgesine bölünmüştür. Şirket adresi naklinde 3 milyon TL harç ödeme şartı getirilerek adres değişikliği imkânsız hal almıştır. Bu kararlar alınırken sektörden hiçbir arkadaşımızın, hukukçuların ve mali müşavirlerin görüşü alınmamıştır. Ayrıca bu yönetmeliğin Maliye Bakanımız ve Sayın Cumhurbaşkanı’mızın bilgisi olmadan çıkartıldığını düşünüyoruz. VERGİ KAYBINA SEBEP OLACAK Sayın Cumhurbaşkanı’mızın ve kamuoyunun vicdanına sesleniyoruz: Senelerce emek verip sektörde var olan şirketlerin bu tebliğ ile değerlerinin yok edilmesi hiçbir yasa ve vicdana uymamaktadır. Türkiye’de eşi benzeri olmayan idari ceza ve yaptırımlarla karşı karşıyayız. En ufak bir hatada bile uyarı yapılmadan yetki belgemiz iptal edilmektedir. Bu tebliğ yürürlükte kaldıkça, kaçak döviz bürolarının işlerini artıracaktır. Bu durum çok büyük vergi kaybına sebep olacaktır. Bu durum hiç kimsenin kabul etmeyeceği bir vaziyettir. Yürürlüğe konulan yönetmelik ile Kaçak döviz büroları ve gayri resmi döviz alım satımı yapan firmalara hayal bile edemeyecekleri fırsat verilmiştir. “KAPANMA NOKTASINA GELDİK” 12.10.2021 tarihinde Resmi Gazete’ de yayımlanarak yürürlüğe giren yönetmelik ve tebliğ bizler açısından mağduriyet oluşturmuş ve nihayetinde şirketlerimizi kapatmamıza sebep olacaktır.”
Haber:Rabia MOLLAOĞLU
Kaynak: https://www.gunebakis.com.tr/gundem/trabzonda-doviz-alim-satimlari-durdu-h115629.html
Günebakış




